Met een onverwacht grote opkomst van ruim 200 deelnemers uit alle geledingen van industrie en kennisinstellingen was Battery Day 2022, georganiseerd door RAI Automotive Industry, Holland High Tech en Battery Competence Center, een groot succes. Onder andere de nieuwste technologieën, de uitdagingen voor recycling, de behoefte aan testfaciliteiten en de ontbrekende regelgeving kwamen aan bod.
Het is hoog tijd voor aandacht voor elektrificering van de constructie-industrie. RAI Vereniging nam daarom het initiatief voor de Battery Day 2022 op 10 mei. De deelnemers werden aangenaam verrast met een informeel, afwisselend en informatief programma.
Niet alleen batterijen
Het programma ging van start met een paneldiscussie. Tijn Swinkels, oprichter en technische directeur van DENS vertelt dat zijn hydrozine-aggregaat marktrijp is. Dit aggregaat werkt op de vloeistof hydrozine (mierenzuur) is emissieloos en levert stroom voor bijvoorbeeld een bouwplaats in de binnenstad of een festival. Plaatsen waar je geluid wilt minimaliseren en uitstoot wilt vermijden.
Bert van Mil van Urban Mobility Systems vertelt hoe zijn bedrijf samen met de fabrikant (OEM) een oplossing ontwikkelt voor de elektrificering van heavy duty materiaal zoals kranen en graafmachines. Van Mil zegt: “Elektrificering van constructie-equipment is hard nodig. Emissieloos aanbieden helpt om tenders te verkrijgen.”
Tot slot vertelt panellid Willem Nieuwland van het Amerikaanse Hyster-Yale hoe zijn bedrijf in het 'Big Truck Development Center' zelf de ontwikkeling van zero-emission vehicles, zoals Heftrucks die zeecontainers kunnen tillen, is gestart. “Met alleen batterijen gaan we het niet redden. Een elektrische kraan kan nog niet vol-continu containers verzetten. Dus wij kijken ook naar brandstofceltechnologie met waterstof.”
Regelgeving nog in de kinderschoenen
Vragen voor de discussie komen in de informele sfeer vanzelf. Zo wil RDW graag weten: “Waar heeft u last van en waar behoefte aan wat betreft regelgeving?” Van Mil van UMS wil graag duidelijkheid. “Bij experimentele projecten komen we tegen dat de wetgever zegt: Als het niet duidelijk is bestaat het niet en is het niet mogelijk. Een dialoog is daarom nodig tussen wetgever en constructeur.” Swinkels van DENS vult aan: “Niemand heeft een hydrozine-aggregaat, dus regelgeving is er niet. Wij vallen overal tussen in, je weet niet wanneer je het goed doet.”
Focus op recycling
Recycling is een belangrijk aspect, dat in het geval van heavy duty equipment nog in de kinderschoenen staat. Johan van Peperzeel, inzamelaar van batterijen, is bezorgd over de populariteit van LFP-batterijen, een belangrijk type lithium-ion batterij. De reststromen zijn nog weinig waard. De grondstoffen voor het andere type, NMC, zijn momenteel schaarser en dus duurder dan die van de LFP-batterijen. Daarom wil niemand LFP recyclen. “Overal staan er containers vol oude LFP-batterijen. Die zorg wil ik delen. Het is een Europees probleem.”
Batterijtechnologie als uitgangspunt voor ecosysteem
Na de discussie vertelt Rutger van Poppel over het vorig jaar gestarte Battery Competence Center. Dat beoogt een ecosysteem te ontwikkelen om in Nederland gezamenlijk kennis en competenties te vergaren op het gebied van batterijtechnologie. RAI Vereniging neemt hierbij als onafhankelijke partij het voortouw, vertelt Gerard Koning, program manager Green Mobility bij RAI Automotive Industry NL: “Het gaat om de batterijtechnologie in plaats van het vervoermiddel als uitgangspunt. Als je dat onafhankelijk wil vertegenwoordigen zijn wij daarvoor de geschikte partij.”
Tot slot vertelt Ronald van den Putten van TNO Automotive over de inventarisatie van testfaciliteiten voor batterijen in Nederland. “Alle soorten testen zijn beschikbaar in Nederland, maar capaciteit is een probleem.” Het publiek geeft aan dat faciliteiten om recycling te testen zeer gewenst zijn.
Afhankelijkheid van grondstoffen verminderen
De afsluiter van de dag is een Tech Talk, de tv-show van Brainport Eindhoven. Presentator Tom Jessen laat drie gasten aan het woord: Janet Kes van ARN, Jan van Meijl van VDL en Toon Ansems van TNO Automotive.
Een belangrijk thema is het terugwinnen van schaarse elementen uit de batterijen. Het opwerken van de zogeheten black mass is hard nodig voor Nederland, vindt Van Meijl: “Er gaat een tekort komen aan materialen, zodat wij over tien jaar misschien niet eens meer aan batterijen kunnen komen.” Kes van ARN vult aan: "Het zou mooi zijn voor het verwerken van deze stoffen, om op termijn ook in Nederland een ecosysteem te ontwikkelen waarbij je de beschikking houdt over de materialen.”
Nul procent emissie
De boodschap uit de Tech Talk is: samenwerking. “Nederland is geen eiland,” zegt Kes. Koning van RAI vertelt dat de volgende Battery Day mogelijk internationaal wordt georganiseerd. Hij kijkt terug op een geslaagde bijeenkomst: "Ik vind het mooi dat er een bewustzijn is bij de aanwezigen dat er een totaaloplossing nodig is voor elektrificering van de constructie-industrie. Met alleen een voertuig op batterijen ben je er niet. Het doel is nul procent emissie.”