Luchtvaart Nieuws Mobiliteit Duurzaamheid Klimaat

Het grotere passagiersvliegtuig (40-80 zitplaatsen) op vloeibare groene waterstof moet in 2028 tussen Nederland en Londen gaan vliegen. Een uniek huzarenstukje: een grote Nederlandse samenwerking bouwt een waterstofsysteem voor vliegtuigen, helemaal groen, van brandstof tot aandrijving. Het systeem is opschaalbaar naar grotere vliegtuigen. En is vollédig van Nederlandse bodem. 

Bronnen: InnovationQuarter en Innovation Origins

Hiermee wordt Nederland wereldwijd de belangrijkste leverancier voor vliegen op waterstof. Geen CO2 of stikstof meer uit de uitlaat, dus zero CO2-emission air travel. En die eerste vlucht is geen eendagsvlieg: de bedoeling is dat er vanaf 2028 al meerdere commerciële vluchten wereldwijd gaan vliegen. Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS) is een volledig Nederlandse publiek-private samenwerking, opgezet door Unified International en InnovationQuarter met 17 bedrijven, waaronder Fokker, TU Delft, Rijksoverheid en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Vanuit het Nationaal Groeifonds werd € 383 mln. toegekend aan het programma Luchtvaart in Transitie, waarvan het HAPSS-project het grootste onderdeel is. Het systeem is in 2025 al op labschaal gereed.

Lees verder op:

InnovationQuarter

Innovation Origins

 

 

Luchtvaart Nieuws Mobiliteit Duurzaamheid Klimaat