Om voor 2050 een klimaatneutraal luchtvervoersysteem mogelijk te maken, hebben Europese onderzoekscentra en industriële partijen een zogenoemde Scaled Flight Demonstrator (SFD) ontwikkeld. Dit biedt nieuwe mogelijkheden als aanvulling op het toepassen van numerieke simulaties, uitvoeren van windtunneltesten en hanteren van andere reguliere testmiddelen voor experimenteel onderzoek.
Woensdag 30 maart vond de eerste vlucht plaats van een schaalmodel van een middelgroot passagiersvliegtuig; de Scaled Flight Demonstrator (SFD). In het Europese programma Clean Sky 2, medegefinancierd door het Europese H2020-programma en de particuliere sector, stelt de SFD betrokken partijen in staat om disruptieve technologieën te testen en te ontwikkelen die een significante vermindering van het energieverbruik van vliegtuigen mogelijk moeten maken. De eerste vlucht in Deelen duurde 9 minuten waarbij het toestel een hoogte van 1400 voet (400 meter) bereikte.
Lees meer over de eerste vlucht en het onderzoeksprogramma op de website van de NLR.
De partners van het project zijn Airbus, NLR, ONERA en CIRA, met ondersteuning van Orange Aerospace. Het project ontvangt financiering van Clean Sky 2 Joint Undertaking via het Horizon 2020-onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie.