MKB innovatie Nieuws

Minister Karremans (Economische Zaken) heeft op 1 oktober in Delft de campagne ‘Bescherm wat je sterk maakt’ gelanceerd. De campagne moet innovatieve en kennisintensieve bedrijven bewuster maken van de risico’s van spionage, kennisdiefstal en ongewenste buitenlandse investeringen. Met toenemende geopolitieke spanningen staat Nederlandse technologie steeds vaker onder druk, wat directe gevolgen heeft voor zowel de concurrentiepositie als de nationale veiligheid.

Onderdelen van de campagne

De campagne draait niet alleen om bewustwording, maar biedt ondernemers concrete hulpmiddelen om hun economische veiligheid te versterken. Onderdelen van de campagne zijn onder meer:

  • Het EV-stappenplan, een document met gerichte vragen om risico's in te schatten en te bepalen welke maatregelen voor jouw bedrijfsvoering relevant zijn.
  • De EV-scan, een analyse met met inzicht in mogelijke maatregelen en acties die je kunt ondernemen.
  • De website maakjebedrijfweerbaar.nl, met richtlijnen, hulpmiddelen en actuele informatie.
  • Het Ondernemersloket Economische Veiligheid, voor praktische tips, preventief advies en ondersteuning bij complexe vraagstukken.

Tijdens de lancering in Delft bezocht minister Karremans twee kennisintensieve startups: Lobster Robotics, dat autonome onderwaterdrones ontwikkelt voor onder meer Defensie om de zeebodem gedetailleerd in kaart te brengen, en CIWI, dat innovatieve technologie maakt voor waterzuivering.

Toenemende urgentie

De campagne sluit aan op afspraken die eerder dit jaar tijdens de NAVO-top in Den Haag zijn gemaakt over investeringen in veiligheid en onafhankelijkheid. Met verdere steunmaatregelen, regelgeving en internationale samenwerking wil het kabinet de economische veiligheid van Nederland structureel versterken.

Naar de campagnewebsite

MKB innovatie Nieuws