Op dinsdag 3 december organiseerde NAG het evenement ‘Batteries in Aerospace’ in ‘The Terminal’ van Hogeschool Inholland Delft. Het evenement bracht verschillende sprekers en (nieuwe) industriële partijen samen.
Als aftrap werden we verwelkomd door Peter Kortbeek van NAG, gevolgd door een introductie door Arnold Koetje, Programme Manager bij Hogeschool Inholland Delft. Arnold presenteerde ‘The Impact of Experimenting with Electric Flying: Insights from the Inholland Electric Flight Lab‘ vol met visuals van het Electric Flight Lab. Verder bevatte het evenement presentaties van verschillende sprekers die hun deel over het onderwerp Electrifying Aircrafts presenteerden.
Alle sprekers
- Frank Kaiser, Expert vliegtuigvoortstuwing elektrificatie bij ADSE – ‘Certificeringsaspecten van elektrische voortstuwing en vliegtuigelektrificatie‘
- Nando van Arnhem, Hoofd Vluchtfysica bij Vaeridion – ‘Uitdagingen en kansen van batterij-elektrische vlucht met de VÆRIDION Microliner‘
- Marc-Henry de Jong, Medeoprichter bij ELECTRON aerospace – ‘On-demand businessmodel om emissievrij vliegen op grote schaal op gang te brengen’
- Peter Janssen, Manager Testing en Proto Build bij VDL Enabling Transport Solutions(ETS) – ‘VDL Battery Test Center’
- Johnny van Lugtenburg, Hoofd Technologie bij GKN Fokker Elmo – ‘Ontwikkelingen in High Power-bedrading ter ondersteuning van (hybride) elektrische luchtvaart‘
- Gerben Groothuis, eFlight Business Development Manager bij TwenteAirport – ‘Update EFC‘
Na een paneldiscussie van een uur bespraken de sprekers onderwerpen met betrekking tot batterijcertificering, elektrische infrastructuur op luchthavens, het onderhoud/de toegankelijkheid van batterijen en de veiligheid van batterijen (thermische uitloop). Veel vragen hadden betrekking op het volledige spectrum van ontwerp, certificering, productie, testen en bediening.
De dag werd afgesloten met een netwerksessie, waarbij iedereen de kans kreeg om te verbinden en te reflecteren en de mogelijkheid kreeg om de gloednieuwe InHolland-faciliteit de Terminal te bezoeken, waar technologieontwikkeling, componentproductie en vliegtuigintegratie in één laboratorium zijn geconcentreerd.
Dit evenement werd mede mogelijk gemaakt door een Holland High Tech MIT-Netwerkactiviteitensubsidie (MIT-regeling–NetwerkActiviteiten).