Bij KLM Engineering & Maintenance Engine Services speelt 3D-printen een cruciale rol in de ondersteuning van de operatie door de ontwikkeling van verschillende soorten tooling te faciliteren. In een week tijd verbruikt het 3D-printteam in KLM Makerspace soms wel 10 kilogram aan filament. Door tooling te printen, verkort de luchtvaartmaatschappij de doorlooptijd en bespaart ze ook nog eens kosten. En dat is heel belangrijk in de luchtvaartindustrie.
Alejandro van Meer is de afgelopen zes maanden werkzaam geweest als Repair Development Engineer bij de Makerspace van Air France KLM op Schiphol. Hier werkt een combinatie van engineers en stagiaires samen met de monteurs aan het verkennen van innovatieve technologieën zoals 3D-printen, robotica, AI Vision. Ze werken regelmatig samen aan projecten, maar hebben ieder hun eigen focusgebied. Voor Alejandro van Meer, die zijn master Management of Technology aan de TU Delft heeft afgerond, is dat 3D-printen.
Alejandro van Meer geeft op 2 oktober een lezing bij AM for Production over hoe KLM Engineering & Maintenance 3D-printing inzet in de onderhoudsbranche.