Nieuws Electronica Automotive Energy Materials Duurzame Mobiliteit Internationaal MKB innovatie Energietransitie

De transitie naar zero-emissie zwaar transport staat op een kruispunt. Waar de technologie klaar is, blijft de infrastructuur achter. Elektrische trucks worden inmiddels aangeboden en verkocht, maar het ontbreekt aan voldoende laadmogelijkheden langs de routes waar het echt moet gebeuren: de logistieke corridors. Zonder zekerheid over energie­voorziening, netaansluiting, laadtijd en de kosten voor het laden blijven investeringen uit, met het risico dat Nederland zijn sterke positie in de automotive en uiteindelijk ook de belangrijke sector logistiek verliest.

Lees verder

RAI Automotive Industry NL roept op tot een versnelde realisatie van de eerste charging corridors in samenwerking met overheid, logistieke sector, netbeheerders en industrie. Deze corridor moet niet op zichzelf staan, maar ingebed worden in een breder eco­systeem waarin depotladen, publiek laden maar ook projecten zoals ook bijvoorbeeld Charging Energy Hubs (CEH) cruciaal zijn.

RAI Automotive Industry NL roept op tot een versnelde realisatie van de eerste charging corridors in samenwerking met overheid, logistieke sector, netbeheerders en industrie. Deze corridor moet niet op zichzelf staan, maar ingebed worden in een breder eco­systeem waarin depotladen, publiek laden maar ook projecten zoals ook bijvoorbeeld Charging Energy Hubs (CEH) cruciaal zijn.

De uitdaging: infrastructuur is nu de remmende factor

Zowel Europese als nationale wetgeving leggen zware emissiereductie-eisen op aan vrachtvervoer. In 2030 moet ongeveer 30% van de nieuwe heavy-duty voertuig­en zero-emissie zijn om de dan geldende eisen van 45% CO2 reductie te kunnen behalen, zelfs oplopend tot 90% in 2040. De industrie investeert al jaren massaal in elektrische aandrijflijnen, batterijproductie en voertuig­platforms. Kijk naar initiatieven van onder andere DAF, VDL, TNO en het bredere Battery Competence Cluster-NL (BCC-NL).

Toch dreigt een patstelling. De benodigde laadinfrastructuur algemeen en met name op strategische corridors blijft achter. De markt is bereid te investeren, maar mist zicht op energiezekerheid, vergunningen en beleidscontinuïteit. Hierdoor dreigt de elektrificatie van zwaar transport vooral in landen als Duitsland en Zweden wel van de grond te komen, waar ook de infrastructuur wel voortvarend wordt uitgerold, daar waar deze uitrol in Nederland stagneert.

Wat is een ZE-corridor en waarom is het zo belangrijk?

Een Zero Emissie-corridor (ZE-corridor) is een logistieke hoofdroute voorzien van voorspelbare en krachtige snellaad-infrastructuur, 400KW tot >1 MW per charger en meerdere chargers per locatie), met gegarandeerde energieaansluiting, beschikbaarheid en interoperabiliteit. In tegenstelling tot stedelijke ZE-zones, die belangrijk zijn maar slechts een klein deel van het probleem oplossen, richten corridors zich op de plekken waar de meeste kilometers én CO₂-uitstoot worden gerealiseerd.

Voor logistieke bedrijven is een functionerende corridor het verschil tussen een renderend en realistisch of onhaalbaar businessmodel voor elektrische trucks. Zonder infrastructuur geen sluitende TCO, zonder TCO geen kostenvoordeel, en zonder kostenvoordeel geen motivatie voor transitie.

Meer weten over:

  • Impulsproject: de eerste Nederlands-Duitse batterijcorridor
  • Batterijketen als economische motor
  • Van corridor naar eco­systeem: de rol van Charging Energy Hubs
  • Van visie naar uitvoering: nu is het moment

Lees verder via RAI Vereniging

Nieuws Electronica Automotive Energy Materials Duurzame Mobiliteit Internationaal MKB innovatie Energietransitie