Om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en daarmee de impact van de klimaatverandering te beperken, zijn radicaal nieuwe technologieën nodig. Het is de visie van de TU Delft om door baanbrekend onderzoek bij te dragen aan de verduurzaming van deze voertuigen. Dat doen we bij dit project door multidisciplinair en faculteit overstijgend samen te werken aan wind-assisted voortstuwing.
Dit project gaat over de aerodynamica van draaiende cilinders, met de focus op voortstuwing en controle toepassingen. Dit onderwerp is belangrijk binnen de luchtvaart, maar heeft ook een duidelijke toepassing in de maritieme sector. Bij vliegtuigen zullen roterende cilinders vooral bijdragen aan de lift tijdens het opstijgen en landen. Schepen kunnen efficiënter gemaakt worden door deze technologie toe te passen bij wind-assisted voortstuwing.
Het onderzoeksproject zal zowel experimenteel en numeriek worden uitgevoerd met een sterke nadruk op het begrijpen van de stromingsfysica en het verkennen van strategieën voor aerodynamische prestatieverbetering en rotor-rotor-interacties voor de optimalisatie van de lay-out van multi-rotorsystemen.