De moderne spoorwegen lijden onder aanhoudende rolcontactvermoeiingschade, die regelmatig onderhoud aan het spoor vereist, waardoor het treinverkeer wordt verstoord en in het ergste geval tot ernstige ongevallen kan leiden. Om de rails te onderhouden en het spoorverkeer effectief en efficiënt te beschermen, is een beter begrip van spoorstaalsoorten met betrekking tot hun mechanische eigenschappen en elastoplastisch gedrag wenselijk, zodat de spoorweg InfraManagers optimaal kunnen kiezen uit de beschikbare spoormaterialen en voor fabrikanten om deze te ontwerpen en te ontwikkelen, en betere spoormaterialen te maken.

Tot nu toe gebeurt de selectie van railstaalmaterialen voor een bepaalde beladingstoestand met ‘vallen en opstaan’-methode. Bovendien vereist het ontwerpen van railmaterialen met betere anti-rolcontactvermoeiingsprestaties gereedschappen die het ratelen beter kunnen kwantificeren - de geaccumuleerde plastische vervorming onder rolcontact tussen wiel en rail. Dit project richt zich op de ontwikkeling van:

- Eenvoudige axiale tests die kunnen worden gebruikt voor industriële selectie van railmateriaaltoepassingen onder specifieke belastingsomstandigheden. Een onjuiste keuze van spoorstaaf materialen kan de levensduur van het spoorstaaf terugbrengen van meer dan 25 jaar naar minder dan 10 jaar.

- Modellen van railmaterialen die met de tests kunnen worden gekalibreerd en verder kunnen worden gebruikt om ratelen te kwantificeren met meer geavanceerde numerieke modellen. Dergelijke modellen kunnen worden gebruikt voor het voorspellen van de rolcontactvermoeiingsprestaties van railmaterialen en ondersteunen zo het ontwerp van railmateriaal.