De marktvraag naar batterijen zal stijgen van ongeveer 800 GWh in 2022 naar 4.900 GWh in 2030, LFP-batterijen zullen binnenkort mainstream worden, natrium-ioncellen komen op de markt en batterijspelers moeten snel handelen om de aanvoer van grondstoffen veilig te stellen. Dit behoren tot de belangrijkste bevindingen van het Battery Monitor 2023-rapport, opgesteld door Roland Berger in samenwerking met de PEM-groep van de RWTH Aachen University. De nieuwste editie van het jaarverslag beoordeelt de gehele waardeketen van batterijen en deelt deze op in verteerbare brokken, van materialen tot recycling. Elk hoofdstuk biedt marktupdates op het gebied van duurzaamheid, technologische prestaties, concurrentievermogen en innovatie, en biedt ook belangrijke strategische implicaties voor marktspelers.
Batterijen zijn een hoeksteen van de groene transitie. Zonder hen zouden er geen elektrische voertuigen, schepen of vliegtuigen zijn, en weinig opslagmogelijkheden voor hernieuwbare energie. Als gevolg hiervan bloeit de batterijmarkt, en in het bijzonder de markt voor lithium-ion (Li-ion) energiecellen. Maar deze groei brengt ook enorme uitdagingen met zich mee: batterijen verbruiken veel hulpbronnen, de huidige technologieën zijn onvolmaakt en de industrie kampt met een duurzaamheidsprobleem.
Wat brengt de toekomst?
Het jaarlijkse Battery Monitor-rapport biedt een uitgebreide beoordeling van de gehele batterijwaardeketen en de toekomstige richting ervan. De editie van 2023 bestaat opnieuw uit zes hoofdstukken over materialen, productie, prestaties, gebruik en tweede gebruik, waarvan er één een overkoepelend marktbeeld biedt. Hieronder enkele voorbeelden van de belangrijkste hoogtepunten en implicaties.
Een volledig geladen markt
De batterijmarkt blijft in tempo groeien met een wereldwijde CAGR van 34% tot 2030, resulterend in een vraag van ongeveer 4.900 GWh. Dit is 900 GWh hoger dan de voorspelling uit 2022. Ook de aangekondigde mondiale capaciteit is aanzienlijk toegenomen en zal naar verwachting in 2030 uitkomen op zo'n 8.930 GWh. Wij verwachten echter geen overcapaciteit in de markt als gevolg van marktconsolidatie.
Meer over de noodzaak van materiële verandering, Groenere auto's, sneller opladen.