De veroudering van de infrastructuur voor weg- en railtransport wordt een steeds urgenter vraagstuk voor de samenleving waardoor herstel en versterking van bestaande kunstwerken en constructies de overhand beginnen te krijgen op nieuwbouw. Tevens worden beheerders van infrastructuur geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen die verband houden met de realisatie klimaatneutrale en circulaire mobiliteit en de verwachting dat de infrastructuur vrijwel voor onbepaalde tijd zal meegaan beperkt onderhoud nodig heeft en dus een waarborg is toekomstbestendige mobiliteit.

Dit project heeft tot doel een zelfdetecterend multifunctioneel beton te ontwikkelen met geïntegreerd zelfdetectievermogen om zo de conditie van constructies in de (rail) infrastructuur gedurende een langere levensduur continu te monitoren en te beoordelen zodat onderhoud en herstel tijdig kunnen worden gepland.

De realisatie van dit nieuw type beton heeft een aantal uitdagingen dat moeten worden aangepakt. Dit zijn onder meer: (a) mixontwerp, mechanische eigenschappen en zelfdetectiemogelijkheden met verschillende functionele vulstoffen voor beton; (b) kennis van de onderliggende mechanismen in beton met verschillende functionele vulstoffen; (c) de ontwikkeling van goede zelfdetectieprestaties, zowel onder spanning als onder druk; (d) effect van omgevingsomstandigheden op de respons van zelfdetecterend multifunctioneel beton (e) het overbruggen van de kloof tussen de resultaten van laboratoriumonderzoek en de technische toepassing en gebruik bij herstel en bouw van constructies in de (railinfrastructuur.