De Europese Commissie (EC) heeft richtlijnen opgesteld en voert wetgeving in om een circulaire batterijeconomie te realiseren. Deze maategelen moeten leiden tot minder afhankelijkheid van kritieke grondstoffen, meer etische verkrijging van grondstoffen, een hogere mate van hergebruik en minder milieimpact bij afdanking van batterijen. In februari 2027 wordt de wetgeving rondom het batterij paspoort van kracht. Momenteel bereidt de industrie de introductie van het batterij paspoort voor.

Recentelijk werkten de partijen NXP, ELEO en TNO samen in het herstelfondsproject Green Transport Delta - Electrificatie om tot een eerste functionele batterij paspoort implementatie te komen. Het SBPD project is hierin de opvolger waarin de focus wordt verlegd naar data veiligheidsaspecten. NXP ontwikkelt een volgende generatie battery management systeem (BMS) welke functionaliteit omvat om de kwaliteit en veiligheid van data te waarborgen.

In het SBPD project wordt een demonstrator ontwikkeld op basis van dit nieuwe secure BMS. De projectpartners werken samen voor de functionele integratie van hardware, software en de cloud omgeving. Deze setup zal worden gebruikt om aan te tonen dat het systeem in staat is om manipulatie te detecteren buiten de normale degradatie van de batterij. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de functionaliteit die het secure element in het BMS biedt alsmede toestandsschatters die TNO implementeert op het BMS alsmede in de batterij paspoort cloud omgeving.

Er zal een video registratie worden gemaakt van de demonstratie welke middels een Webinar wordt gedissemineerd. In de specificatie en evaluatie fase van het project is er een actieve industriebijdrage van ELEO, Cleantron en Hyster-Yale. Aangezien deze partners zich aan het voorbereiden zijn op compliance met het batterijpaspoort van hun producten, kan het project direct bijdragen tot de versterking van de Nederlandse positie in de markt.