Probleemstelling
Nederlandse recyclingbedrijven aarzelen om gechromateerd geverfd schroot te accepteren vanwege zorgen over de vrijgave van Cr(VI)-bijproducten en het toxische risico daarvan. De huidige aanpak waarbij verf wordt verwijderd voordat het schroot wordt gerecycled, brengt extra proceskosten met zich mee en vereist een goede afvalbeheer van Cr(VI)-bijproducten. Deze situatie belemmert de recycling van gedemonteerd metaalschroot, wat het levenscyclusmodel van vliegtuigen beïnvloedt.
Doel
Dit voorstel heeft als doel de knelpunten in het beheer van geverfd metaalschroot uit vliegtuigen te overwinnen door het elimineren van het risico op blootstelling aan toxische Cr(VI)-bijproducten. De nadruk ligt op het definiëren van de stappen die Nederlandse bedrijven volgen bij de verwerking van metaalschroot, om problematische gebieden te verbeteren en de totale blootstelling aan Cr(VI) te minimaliseren.
Verwachte uitkomsten
Door het aanpakken van het toxische blootstellingsrisico van Cr(VI)-bijproducten, heeft dit voorstel als doel bij te dragen aan de ontwikkeling van een circulair economiemodel in de luchtvaartsector, met de nadruk op duurzame en verantwoorde praktijken voor het beheer van metaalschroot. De verwachte resultaten van dit project zijn: Verbeterde veiligheid en kosteneffectiviteit bij de verwerking van metaalschroot door verfverwijdering te vermijden; Het vaststellen van de tijdsduur voor Cr(VI)-uitloging en het veilige beheer van materialen; Ontwikkeling van richtlijnen voor het veilige beheer en de recycling van gechromateerd geverfd metaalschroot uit vliegtuigen.