De waterstofauto van Eco-Runner is honderd keer zuiniger dan de bestaande stadsauto. Op nog geen kilo waterstof willen de studenten meer dan tweeduizend kilometer afleggen. “Met deze innovatie laten we de potentie van waterstof in mobiliteit zien.” Op 3 mei was het dan eindelijk zover. Het 24-koppige studententeam van Eco-Runner onthulde hun waterstofauto op de campus van de Technische Universiteit Delft. Met de innovatie wil het team de mobiliteitssector inspireren om sneller te verduurzamen.
Kleiner en efficiënter
“Auto’s worden ieder jaar steeds groter, zwaarder en luxer. Daardoor is er meer brandstof nodig om dezelfde afstand af te leggen”, zei Operations Manager Eliane van Boxtel eerder tegen Change Inc. “Bovendien wordt een auto gemiddeld in een jaar door 1,4 persoon bezet.” Met de Eco-runner wil het team laten zien dat het kleiner en efficiënter kan. En dat allemaal op waterstof.
2056 kilometer op 950 gram waterstof
In juni wil het team een nieuw wereldrecord vestigen voor de langst gereden afstand op waterstof. Op slechts 950 gram waterstof moet de Eco-Runner 2056 kilometer afleggen. Een afstand van Amsterdam naar het Portugese Porto. Dat de auto zo’n afstand kan afleggen, komt onder andere door het gewicht en de vorm. Het 114 kilo wegende autootje is zo ontworpen dat het zo min mogelijk luchtweerstand heeft. Met een constante snelheid van 45 kilometer per uur, moet het mogelijk zijn om binnen drie dagen 2056 kilometer af te leggen.
Waterstof- en elektrische auto's gaan hand in hand
“Met deze innovatie laten we de potentie van waterstof in mobiliteit zien”, zegt Eline Schwietert, PR-Manager. Het team is ervan overtuigd dat waterstofauto’s in de toekomst hard nodig zijn. Van Boxtel: “Elektrische auto’s zijn ook een deel van de oplossing voor duurzame mobiliteit, maar het elektriciteitsnet loopt nu al vol. De hele wereld elektrificeren is geen optie. Waterstof- en elektrische auto’s gaan hand in hand. Er is er niet één de grote winnaar.”