Tijdens Girls’ Day openen door heel Nederland bèta-, technische, IT-bedrijven én technische of IT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten, maken kennis met vrouwelijke medewerkers en leren meer over bèta/technische werkzaamheden. Girls’ Day laat meisjes de onontdekte wereld van bèta, techniek en IT van dichtbij beleven.
‘Fix the system, not the girls’
Girls’ Day kan voor meiden een belangrijke sleutelervaring zijn om te kiezen voor een technisch of IT-beroep. Dat meiden voor die beroepen kiezen, is namelijk nog steeds niet vanzelfsprekend. Om die keuze wél vanzelfsprekend te maken, grijpt VHTO Girls’ Day 2024 aan met een social media campagne ‘fix the system, not the girls’. Hiermee vragen ze aandacht voor het lage aandeel vrouwen in technische en IT-beroepen.
Meer informatie over deze campagne
Waarom Girls’ Day?
Techniek en technologie is belangrijker dan ooit voor de samenleving. Een baan in deze sector biedt een goed salaris, baanzekerheid en daarnaast staat de arbeidsmarkt te springen om nieuw talent. Bovendien is het belangrijk voor de samenleving dat nieuwe techniek en technologie wordt bedacht, ontworpen en gemaakt door een diverse groep makers. Het aandeel vrouwen in bèta, technisch en IT is slechts 16%. Uit onderzoek is bekend dat meisjes al op vroege leeftijd een studie of beroep in bèta, techniek en IT uitsluiten. Dat komt door genderstereotiepe invloeden, een beperkt beeld van technische opleidingen en beroepen, weinig zelfvertrouwen in exacte vakken en het ontbreken van rolmodellen. Om al deze redenen wordt Girls’ Day georganiseerd.
Wat houdt Girls’ Day in?
Het belangrijkste onderdeel van Girls’ Day zijn bedrijven met een technische of IT-gerelateerde afdeling die hun deuren openen voor meisjes door heel Nederland. Zo maken meisjes kennis met alle mogelijkheden die bèta, techniek en IT bieden. Tijdens Girls’ Day 2023 deden meer dan 9000 meisjes en 250 bedrijven mee.
Tijdens het bedrijfsbezoek volgen de meisjes een programma van twee tot vier uur. Zo krijgen ze een korte introductie van het bedrijf, een rondleiding of demonstratie, maken kennis met (vrouwelijke) professionals en gaan hands-on aan de slag met een leuke doe-activiteit.