Column op Techniekpact door Hanneke Ackermann, programmamanager onderwijs en arbeidsmarkt FME
Hybride docenten, of liever gezegd: hybride techniekopleiders. Het lijkt dé oplossing te zijn voor heel veel uitdagingen waar we op dit moment voor staan. Het draagt bij aan het verminderen van het tekort aan techniekdocenten, van primair onderwijs (po) tot hoger beroepsonderwijs (hbo). Het biedt een mooi carrièreperspectief aan medewerkers in de techniek die meer afwisseling en uitdaging willen in hun functie. Het leidt ook tot een betere leercultuur in bedrijven: je krijgt immers als bedrijf medewerkers met didactische vaardigheden die dicht bij het onderwijs staan. En het belangrijkste vind ik: het zorgt voor een veel betere verbinding tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt, want het zijn de mensen die deze verbindingen dagelijks maken.
We blijven hangen in regionale pilots in kleinschalige sfeer
We weten dat veel mensen in onze bedrijven graag voor de klas willen staan, maar niet helemaal over willen stappen naar een volledige baan in het onderwijs. En we weten dat leerlingen en studenten les van mensen “uit de praktijk” enorm boeiend vinden.
En toch blijven we maar in de kleinschalige sfeer van regionale pilots steken als het gaat over hybride techniekopleiders. Deze pilots zijn zeer waardevol en we hebben er veel van geleerd. Maar we moeten nu gaan opschalen en dat lijkt maar niet te lukken. We hebben te maken met een patstelling die al een aantal jaar duurt. Hoe doen we dat dan?