‘We moeten cross-sectoraal leren denken’
Waterstof biedt volop kansen voor verduurzaming van wegtransport en luchtvaart. De eerste toepassingen zijn al onderweg, zo bleek tijdens de parallelsessie over waterstof: technologie en toepassingen in wegtransport en luchtvaart, gehouden op het Holland High Tech EVENT 2022. Cross-sectoraal denken is daarbij cruciaal voor succes.
Waterstof is een broeikasgas, en te gevaarlijk. De productie van waterstof is inefficiënt. Of: waterstof is per definitie de meest duurzame optie. "Over de toepassing van waterstof doen veel indianenverhalen de ronde – zowel positieve als negatieve," aldus sessieleider Jan Wouters van RAI Automotive Industry NL. "Vast staat dat Nederland innovaties in waterstof, en de productie ervan in eigen land moet zien te houden. Zetten we alleen in op elektrisch vervoer, dan blijven we afhankelijk van zeldzame materialen afkomstig uit het buitenland."
De nieuwe diesel
Jaco Reijerkerk van H2 platform gaf tijdens de parallelsessie een inkijkje in welke toepassingen met waterstof er zoal mogelijk zijn. "Waterstof is de nieuwe diesel, bij uitstek geschikt voor zware voertuigen en kilometervreters," illustreerde hij. "Lichtere voertuigen en voertuigen die kortere afstanden afleggen zijn meestal beter af met elektrisch." Ook in de binnenvaart en het beroepsvervoer worden experimentele waterstofprojecten met succes uitgevoerd. Bij treinverkeer is waterstof vooral geschikt daar waar een bovenleiding niet kan of mag, dus als vervanging van dieseltreinen. Ook in de luchtvaart wordt gewerkt aan toepassingen met waterstof.
Efficiënte brandstofcellen
Een bedrijf dat zich sinds een paar jaar toelegt op het gebruik van waterstof voor wegtransport is Bosal, maker van onderdelen voor de auto-industrie. Het bedrijf werkt aan efficiënte brandstofcellen voor datacenters en maakt deze cellen ook geschikt voor toepassingen in transport. Het streven is om er in 2025 het eerste voertuig op te laten rijden, aldus Ted Straten, Vice President Technology, Strategy and New Business in zijn presentatie. Met efficiënte brandstofcellen gaat voor de auto-industrie een hele nieuwe wereld open. "Een rendementsverbetering van 40 procent maakt al een enorm verschil. En als je de warmte die tijdens de productie vrijkomt terugwint, is zelfs een rendement van 70-80 procent mogelijk", reflecteert Wouters.
Lichter dan een batterij
Ook in de luchtvaart gebeurt er van alles. Zo heeft het bedrijf HAPPS-Unified International een propellervliegtuig met 60 zitplaatsen ontwikkeld dat - op waterstof - over veel grotere afstanden kan vliegen dan vliegtuigen op batterijen. "Het voordeel van waterstof is dat zo’n tank een stuk lichter is dan de batterij die je nodig hebt voor elektrisch vervoer, legde managing partner Michel van Zeeland uit. Het bedrijf heeft samen met zijn (Nederlandse) partners subsidie toegekend gekregen vanuit het Groeifonds om het onderzoek de komende jaren voort te zetten. Naar verwachting verschijnen de eerste toepassingen rond 2035 op de markt.
Cross-sectoraal denken
Cross-sectoraal denken is cruciaal bij het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor waterstof in wegtransport en luchtvaart, benadrukt Wouters. "Zo kunnen we producten op meer plekken kwijt en brengen we de productiekosten omlaag." Reden voor RAI Automotive Industrie om met een consortium van bedrijven en instellingen actief op het gebied van waterstof een aanvraag voor het Nationaal Groeifonds de deur uit te doen. "Zo zorgen we ervoor dat we met zijn allen duurzaam blijven innoveren en onze leidende positie behouden," aldus Wouters.