‘Als het vertrouwen er eenmaal is, gaat het snel’
De vacuümtrein Hyperloop kan in de toekomst uitkomst bieden voor duurzaam vervoer van goederen en van reizigers. En als het vertrouwen bij bedrijven en consumenten er eenmaal is, kan het snel gaan. Dat was de take-home message van een parallelsessie gewijd aan dit ultramoderne vervoersmiddel, tijdens het Holland High Tech EVENT 2022.
Presentatie
Een trein aan een magneet die met hoge snelheid door een buis heen suist. Het doet futuristisch aan. Maar als het aan de ontwikkelaars ligt, is de Hyperloop binnen een jaar of tien realiteit. Het was Elon Musk die het idee voor dit duurzame vervoersmiddel in 2012 lanceerde. Sindsdien hebben diverse bedrijven en universiteiten het concept verder uitgewerkt. Studenten van de TU Delft wonnen er in 2013 bij deelname aan een door Musk uitgeschreven prijsvraag een innovation award mee.
Meer vervoer, minder uitstoot
De trein rijdt door een buis met verlaagde druk. Daardoor ontstaat er tijdens het rijden minder wrijving en kost het relatief weinig energie om zich voort te bewegen. "Daarmee komt dit concept tegemoet aan de uitdagingen waar de transport- en mobiliteitssector tegenaan loopt," aldus sessieleider Lucienne Krosse, European Thematic Lead Smart Cities and Buildings bij EIT Energy. "De sector is verantwoordelijk voor maar liefst dertig procent van alle uitstoot aan broeikasgassen in Europa. De uitstoot moet omlaag, terwijl deze tak van sport de komende jaren naar verwachting drie keer zo groot wordt." Daarbij komt dat er sprake is van een sterke vergrijzing in de sector; veel chauffeurs zijn boven de vijftig jaar. De toenemende verkeersdrukte heeft daarnaast grote invloed op de woonomstandigheden van mensen en het leefklimaat.
Systeemintegratie
Het succes van de Hyperloop valt of staat met systeemintegratie, benadrukt Krosse: "Je moet een netwerk aanleggen door heel Europa en dat vergt afstemming tussen landen." Het vraagt ook financieel om een flinke investering. "Maar de aanleg van zo’n netwerk is waarschijnlijk goedkoper dan alleen uitbreiden van wegennet, spoor en vliegvelden."
Sociale acceptatie
Ook de sociale acceptatie van het vervoersmiddel is een aandachtspunt. "De Hyperloop is niet alleen interessant voor goederenvervoer, maar ook om reizigers van plaats A naar plaats B te brengen," aldus Krosse. Dan moet wel eerst vast staan dat het vervoersmiddel veilig is – hoe zit het bijvoorbeeld met het remmen, en met de bijna vacuümbuis waar mensen doorheen reizen? Voor een bedrijf als de NS is daarnaast de reizigersbeleving belangrijk, zo benadrukte panellid Thijs Smit, innovatieadviseur bij de NS. Wat is voor forenzen bijvoorbeeld handiger, een verbinding van hub naar hub, of tussen stadscentra? Ook moet er een discussie komen over ruimtelijke ordening: willen mensen wel zo’n metalen buis in hun achtertuin of hebben ze liever een drukke snelweg? En: zet je de Hyperloop in als vervoersmiddel tussen station en station, of verbind je er stadscentra mee?
Hyperloop Development Program
Het zijn vragen die onderzocht worden in het Hyperloop Development Program hyperloopdevelopmentprogram.com, een publiek-private samenwerking tussen de ministeries van Economische Zaken & Klimaat, en van Infrastructuur & Watermanagement, de provincie Groningen en een aantal bedrijven en kennisinstituten. Nederland loopt met het initiatief, geleid door Coen de Ronde, wereldwijd voorop. Behalve tot nieuwe inzichten moet het programma ook bijdragen aan meer bekendheid rond de Hyperloop.
Bij de ontwikkelaars is dat vertrouwen er al. Zo heeft het bedrijf Tata Steel al speciale legeringen ontwikkeld voor het benodigde buizensysteem. "Als het aan ons ligt, hebben we in 2030 de eerste paar duizend kilometers operationeel."