Hoewel jaarverslagen CO2-reductiedoelen aangeven, leiden deze meestal tot proces- en productieverbeteringen en zijn moeilijk te vertalen naar platform- en productarchitecturen. Dit nieuwe paradigma vereist iteratieve afwegingen en innovatiediscussies tussen bedrijfsvoering en architectuur. Nieuwe bedrijfsmodellen kunnen nodig zijn door architectonische beslissingen en vice versa. Wanneer is ESC een bedrijfsdriver en wanneer moet het worden beschouwd als (sleutel)kwaliteit van productarchitectuur, vereisten en ontwerp? Een circulaire levenscyclus staat in contrast met traditioneel lineair denken. Architectuur voor een circulaire levenscyclus moet op elk niveau van de systeemhiërarchie worden overwogen.
Duurzaamheid en circulariteit speelt op verschillende systeemniveaus dan welke architecten gewoonlijk overwegen bij het ontwikkelen van een systeem. Afval wordt vaak niet ervaren door de klant van de OEM, maar door hun klanten, of zelfs pas verder in milieusystemen. Architecten moeten meer systeemniveaus en getroffen belanghebbenden in overweging nemen bij het ontwikkelen voor ESC en niet alleen de onmiddellijke klantvereisten beschouwen.