De huidige aanpak van servicetechnici is voornamelijk gebaseerd op hun individuele ervaring, mentale modellen en trial-and-error-methoden. Een belangrijke reden hiervoor is het gebrek aan beschikbare kennis aan de servicekant met betrekking tot systeemontwerp. Traditioneel was deze kennis te vinden in de ontwerp- en engineeringafdelingen. Echter, de huidige trend van digitalisering en de adoptie van modelgebaseerde systeemengineering maken deze kennis toegankelijker, wat de mogelijkheid biedt voor modelgebaseerde diagnostiek. Zo’n methode moet schaalbaar en nauwkeurig zijn, waarbij nauwkeurigheid betekent dat het juiste actieplan wordt aangegeven in geval van een systeemstoring.
Dit project bouwt voort op een reeks modelgebaseerde diagnostische projecten die TNO-ESI de afgelopen jaren heeft uitgevoerd, voornamelijk op het gebied van systeemfoutdiagnostiek, en in samenwerking met hun industriële en academische partners.
Het primaire doel van Carefree 2025 is om concepten voor een iteratieve diagnostische aanpak verder te ontwikkelen. Deze aanpak zal servicemonteurs begeleiden bij het eerst verzamelen van bruikbare inzichten en vervolgens de meest waarschijnlijke oorzaken van machinestoringen identificeren. Een secundair doel is het verkennen van diagnostiek voor complexere problemen, zoals prestatievermindering, naast de binaire aan/uit-storingen van hardwarecomponenten. Bovendien kunnen deze diagnostische modellen worden gebruikt om de diagnosticeerbaarheid van het systeem te beoordelen en om efficiënte en effectieve serviceprocedures in een vroeg stadium van de ontwerpfase te ontwikkelen.