Grote rollagers worden in veel toepassingen gebruikt, zoals in treinen, windturbines, kranen en andere industriële toepassingen. Deze lagers maken de rotatie in deze systemen mogelijk, bijvoorbeeld van de treinwielen. Als deze lagers defect raken, betekent dit vaak dat het hele systeem niet meer kan functioneren en gerepareerd moet worden. Dit veroorzaakt niet alleen hoge kosten, maar verstoort ook de normale werking.

De tijd dat lagers kunnen functioneren voordat onderhoud nodig is, hangt sterk af van de levensduur van het smeervet in de lagers. Het vet moet een betrouwbare film vormen om de metalen oppervlakken te scheiden. De werking zorgt echter voor mechanische en thermische veroudering van het smeermiddel in het lager. Als het smeermiddel defect raakt, zal het lager ook defect raken. De berekening van de levensduur van het smeermiddel is gebaseerd op modellen en wordt vaak conservatief aangenomen. Dit betekent dat wordt uitgevoerd voordat het technisch noodzakelijk is. Dit betekent dat het smeermiddel vaak nog een tijdje kan functioneren, maar wordt vervangen voordat de volledige levensduur is bereikt.

In dit project wordt een systeem ontworpen waarmee de smering in vetgesmeerde lagers kan worden gemeten. Het systeem maakt gebruik van elektrische methoden en kan daarom worden toegepast op echte lagers. Met behulp van dit systeem kunnen de levensduurmodellen worden verbeterd en verfijnd. Bovendien kunnen gebruikers hun onderhoud baseren op de werkelijke toestand van het lager. Dit maakt het mogelijk om het onderhoud op een optimaal moment uit te voeren, materiaal te besparen en de systemen betrouwbaarder te maken. Het biedt tevens een tool om de smering van grote lagers gedetailleerder te bestuderen, wat kan leiden tot de ontwikkeling en optimalisatie van toekomstige systemen.